Wednesday, April 13, 2011

Like dissolve Like

Bismillahirrahmanirrahim..

Haaaaahh..lega.
All praise to Allah who let me feel this good tetengah malam (pagi buta dah senanye) camni..
Test chemo ngan quiz pharm. analysis semalam dah selesai.Walaupun tak dinafikan susah, tapi hati berbunga sebab kali ni dah usaha sedaya mampu.(Termasuk tak pasal2 call mak ngan ayah tengahari tu jugak mintak doakan.he.)Tak macam yang dulu-dulu. Terasa ada la juga isinya ilmu di dada. Bak kata bro Tokey, orang dapat jawab exam belum tentu berilmu. Tapi orang berilmu tu insyaallah dah tentu dapat jawab exam. True i said.

Then dah siap video persembahan kreatif arab & slide presentation marketing dengan subject tentang The Alif. An independent band. Band khubaib,my lil bro.Tak sempat la nak cerita pasal interview ngan dorang haritu. Menarik. Rasa cam interview artis bak kata team project yang lain. Esok presentation nya pulak. What i can say is, these guys are great. They are great people with great will and effort. Takda nye pelik pun to be around. Yang penting, jaga batas pergaulan. Kami pergi tu ada muhrim. Muhrim bertauliah lagi.Yela, kan my lil bro ada sekali (little la sangat..). They treated us well walaupun 3/5 dari team members kami pakai tudung labuh. Diorang tak kekok pun.

The thing is, terasa macam sebersalah pulak dalam hati. Adik-adik ni bukan tak boleh didekati. Bukan tak mahu didekati. Kadang-kadang cuma kita je yang extra precaution. Which turns into barrier. To reach them does not means to take them to masjid on the first hand. Ada je yang sememangnya akan pastikan solat terjaga walaupun pergi jamming dari lewat malam sampai ke awal pagi.Memang la tak dinafikan ada ramai yang tak kesah. Tapi environment tu bukan boleh tukar dengan petik jari.

Yang penting pandai jaga diri & cuba jaga orang lain within our circle of influence. Jaga solat, jaga ikhtilat (in simple words,opposite genders social interaction) dan jaga kaf ba ra' kaf ta' alif nun = keberkatan (teringat alkisah muhammad Adif dalam drama Dunia Baru dolu2.) dengan mak ayah tu penting. Then those will be your guardian since guardian angels will always be near as we perform good deeds.

Biasanya, kita memang tahu Islam tu apa tapi jarang kita faham Islam nak apa. Though we know, we tend to ignore. That's how human is. Avoidance is a preference though it does not solve things. Sama dengan hidup kita. Kalau kita tahu Islam (or well said as syariat) kata benda ni kena macam ni dan camni, tapi kita buat2 tak tahu dan abaikan. That is so called avoidance too. More precisely, ignorance. But we can never say no (macam Bieber Fever punya Never Say Never tu.) to the fact that we would not ignore our life ending. Sebab semua orang suka happy ending untuk diri sendiri. Tapi macam mana kita nak dapat happy ending kalau kita ignore apa yang Pemilik akhir hidup kita dan akhir hidup dunia ni perintahkan..ke camne??


Kita selalu nak benda baik sebab itu fitrah. Yang masalah tu bila kita tak mahu benda baik untuk diri sendiri. Something wrong somewhere somehow la tu. Sama macam lagu Zizan ft. Zain Ruffedge and Altimet tu. Alang buat conclusion la sikit. Bila kita nak kebaikan datang kepada kita, kita kena jadi baik dulu. Kita nak calon isteri solehah kena jadi soleh dulu.Paling tidak, berusaha. Same with what goes with principle of dissolution. Like dissolve like. Minyak tak boleh bercampur dengan air dengan mudah sebab air tak suka minyak. Mudahnya begitu. Kita nak masuk syurga, jadi kena lah jadi macam mana orang yang syurga suka. Kalau tak nanti kena kick out. No trespassing.

Berjela-jela pulak..Sori kalau memenatkan otak untuk berfikir.Tapi berfikir tu penting sebab Allah cuma jadikan ciptaan-ciptaanNya sebagai petunjuk, HANYA untuk mereka yang BERFIKIR.

“Sesungguhnya perumpamaan kehidupan duniawi itu, adalah seperti air (hujan) yang Kami turunkan dari langit, lalu tumbuhlah dengan suburnya karena air itu tanam-tanaman bumi, diantaranya ada yang dimakan manusia dan binatang ternak. hingga apabila bumi itu telah sempurna keindahannya, dan memakai (pula) perhiasannya, dan pemilik-pemiliknya mengira bahwa mereka pasti menguasainya, tiba-tiba datanglah kepadanya adzab Kami di waktu malam atau siang, lalu Kami jadikan (tanaman-tanamannya) laksana tanam-tanaman yang sudah disabit, seakan-akan belum pernah tumbuh kemarin. Demikianlah Kami menjelaskan tanda-tanda kekuasaan (Kami) kepada orang-orang yang berpikir.”
(QS. Yuunus, 10: 24)



p/s: Kalau malas-malas berfikir, nanti cepat nyanyuk (dementia) ataupun brain cell degeneration (alzheimer)

No comments:

Post a Comment