Sunday, December 12, 2010

Penatnya..T_T

Lub Dup,Lub Dup,Lub Dup.

Bunyi apa tuh?Ada orang kata,tu la bunyi jantung kita.Cuba gi try dengar.Ha,sme kan?Kan3? Kalo tak sama pun takpe.Teori je tu.Tapi pagi bunyi jantung cam bunyi orang press motor.Huh.Hyperbola.Biasala,result nak keluar.Tiap2 semester selama 4 tahun setengah dah sekarang mengalami simptom yang sama semenjak diploma. Bila nak quiz,test, final exam, bunyi dia lagi dahsyat.

Kenapa kah? Sebenarnya penat tau macam ni.Tak penat ke? Penat la..Ingat tak dulu masa sekolah,periksa,periksa dan periksa.Dari UPSR sampai SPM.Ops2..Jap,ni bukan edisi nak condemn sistem peperiksaan dalam pendidikan Malaysia ya.Bukan post ni.Post lain la kot.Kena fikir dulu.he.Yang nak cerita nye kat sini, kalau nak ikut2 kan,hidup ni memang penat. Kalau nak kira penat la kan.Bosannya periksa,Penatnya belajar.Malasnya nak kerja…lalala..dan lain2 lagi..(bunyi cam sangat demotivated tak?he.)


Itu apa yang alang rasa bila kita tak letak mindset dan target yang betul.Cam yang orang selalu kata, macam main bola sepak takda tiang gol (kalau nak loya buruk sikit,orang kata main bola takda tiang gol takpe.Main timbang2 bola je la..).Kita tukar perumpamaan la gitu. Pertandingan larian yang takda garisan penamat.Ha,camne? Belum lari lagi dah penat.Penat nak fikir yang, “Aku nak lari sampai mana nanti..Penatla..”

Sama dalam kehidupan kita.Sebab tu Allah tulis siap2 dalam manual kita, Apa tujuan kita diciptakan, ganjaran bila melakukan sesuatu perbuatan…

“ Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu.” (Adz-Dzariyat: 56)
Juga dari sepotong hadith yang alang baca dari laman-seri.blogspot,
DARI Abi Hurairah (ra.) katanya, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud,
"Allah SWT telah menyediakan untuk hamba-nya yang soleh itu nikmat yang tidak pernah dilihat, didengar dan tidak pernah terlintas di hati, bacalah kiranya firman-Nya bermaksud: maka setiap orang itu tidak mengetahui apa yang disimpankan untuk mereka dari (segala jenis nikmat) yang indah dipandang lagi menggembirakan sebagai balasan bagi amal yang mereka kerjakan (surah as-sajadah ayat 17)."
(Hadis Riwayat Bukhari).
Membuatkan kita ingin berlumba2 menjadi hambaNYa yang soleh. Apa kriteria amal soleh tu? Tepuk dada, tanya iman, jangan tanya nafsu. Tanya iman kalau apa yang terdedik dalam hati kita, apa yang kita lakukan, apa yang kita kata , apakah Allah redha?? Dan ,
“Adapun orang yang melampaui batas, dan lebih mengutamakan kehidupan dunia, maka sesungguhnya neraka itulah tempat tinggalnya. Dan adapun orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya, dan menahan diri dan keinginan hawa nafsunya, maka sesungguhnya syurga itulah tempat tinggalnya.”(Surah An-Nazi’at: ayat 37-41)
Membuat alang berkira-kira, dalam golongan manakah letaknya diri ni..Sesungguhnya neraka itu tersangatlah azab nya.Tiada mampu untuk lidah berkata mampu untuk menahad biarpun hanya tempias azab siksa api neraka..Na’uzubillahiminzalik..
Bila dah tahu kemana tujuan kita, jalan mana yang harus kita pilih, biarpun hati, akal, jasad mengeluh PENAT, akhirnya kita tetap teruskan hidup ini pada jalanNya kerana kita tahu kemana AKHIR jalan ini dituju.Kemana jalan ini akan membawa kita..
Untuk awak yang membaca, jalan awak kemana?
Kuatlah wahai hati, sesungguhnya janji Tuhan itu pasti.Biarpun tersadung kaki, teruslah melangkah lagi..
Ada teman mu yang sudah pun tersenyum menanti di ‘sana’..Bukankah kamu sangat ingin bertemunya semula? Ukhwah kerana Allah bukan kerana dunia hendaknya..
Agar bisa aku meraih cinta Allah dalam setiap langkah dan segenap rasa..

No comments:

Post a Comment