Friday, December 31, 2010

WHOOAA!!TAHUN BARU!!

p/s: post kali ni mmg pnjang sikit ye.Tarik nafas panjang-panjang dulu sebelum baca.Kot penat nak tnggu abes.

“WHOOAAAA!!!!!” PIIINNNN!!!! “FEEWWWIITTT!!!” PRENGGPRENGGPREENNGG!!!
Gegak gempita langit Shah Alam di malam tahun baru dengan jeritan,hon kereta, usikan mat-mat rempit yang melihat minah-minah rempit melalui jalan dengan pres motor yang membingitkan sebaik sahaja skrin besar di Dataran Shah Alam menyiarkan countdown tahun baru dengan jeritan “SELAMAT TAHUN BARU!!” diiringi dua das tembakan bunga api di kawasan dataran.

Sesak betul jalan raya dipenuhi kenderaan dan motor mereka yang ingin merayakan tahun baru 2011 beramai-ramai didataran.MeRAYA kan??Hm,apa-apa jela.Sama sesaknya nafas dan jiwa bila menjadi saksi betapa ramainya anak bangsa yang berpeleseran, bercanda dan berhimpitan bebas lelaki dan perempuan dalam ratusan kumpulan-kumpulan manusia yang meraikan tahun baru dengan pelbagai gaya dan cara.
Sesekali riak wajah anak-anak bangsa ini berubah bila dapat teguran nasihat dan edaran flyers dari sekumpulan anak muda lain yang berjalan melalui mereka. Kumpulan anak muda yang tidak tegar melihat saudara seama mereka TERGADAI maruah, TERGOLEK di jalan, TERSIMPANG aqidah. Betapa  merasa dirahmati bila melihat masih ada yang sayang.
Macam-macam respon ada. Yang berterima kasih, tersenyum kelat, ada juga yang nakal mengusik petugas-petugas muslimah yang bertudung labuh. Kalau dah macam-macam tu,tak kurang jugak la respon negatif yang menyakitkan hati dan mennyuntik nafsu amarah terbakar. Haish.. Macam ayat-ayat usikan yang berbau penghinaan dan perlekehan tu. Ya Allah, kalau bukanlah Allah yang meneguhkan hati-hati ni, pasti dah ada je yang melenting keluar api.FIRE!!
Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Mekah) mengeluarkannya (dari negerinya Mekah) sedang ia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya: "Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita". Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya. Dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya), dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
(At-Taubah:40)
Menjalankan tugas sebagai daie, menyampaikan dakwah, manusia tetap manusia. Jadi kalau nak marah tu, confirm2 memangla ada. Tapi yang penting bila kita tahu yang TUJUAN itu lebih utama dari mehnah pada JALAN yang dialui, cepat-cepat hati beristighfar . “Hei,pi main jauh-jauh la!” Halau syaitan jauh-jauh. Dahla nafsu amarah tu memang senang-senang panas enjin.So, no more space for syaitan ok. Syaitan go away, don’t come again another day~
“Dan jika syaitan datang menggodamu, maka berlindunglah kepada Allah. Sungguh Dia Maha Mendengar,Maha Mengetahui.Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa apabila mereka dibayang-bayangi pikiran jahat (berbuat dosa)dari syaitan, mereka pun segera ingat kepada Allah, maka itu juga merekamelihat(keasalahan-kesalahan nya) .”
(Al-A’raf:200-201)
Kalau orang perlekeh sikit dah nak marah, kenapa tak ambil ibrah dakwah Rasulullah? Orang kata Nabi S.A.W gila kot. Physical and mental abuse lagi. Kalau kita, sah-sah memang dah bagi fire kamehameha sebijik dah tuh. PANAS je..Dan Allah pesan agar baginda tak susah hati dengan kata-kata dan celaan golongan yang menolak dakwah baginda. Jangan rasa lemah, jangan rasa sedih. Percaya dan banggalah dengan dakwah yang kita bawa kerana titik tolaknya pada aqidah dan hujung jalannya dalah redha Allah dan syurga yang tak terkata indahnya..Bahagia yang menanti diakhir mesti perit tekak menelan payah. Moga Allah terima amalan kita, ikhlaskan hati kita dan tetapkan hati kita dalam jalanNya..
Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? 

Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). 

(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga "Adn". Itulah kemenangan yang besar. 

Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya) dan sampaikanlah berita yang menggembirakan itu kepada orang-orang yang beriman. 

Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (agama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa Ibni Mariam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan agamaNya)? Mereka menjawab: Kamilah pembela-pembela (agama) Allah! (Setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Israil beriman dan sepuak lagi (tetap) kafir. Lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang yang menang.

(As-Saff:10-14)
Dan janji Allah itu PASTI datang..

No comments:

Post a Comment