Monday, January 10, 2011

(11/1/11):Tarikh BEST!!

Alahai, esok dah 11.1.11.Cantik kan tarikh?

Ada la alang tanya kengkawan terdekat,
"Tarikh esok best la.Jom buat Menda2 yang best jom!Ada tak?"
Ada la pulak yang berseloroh dengan selamba berkata,"Nak kahwin la esok!Leh?"

Nak angkat kening sebelah can Ziana Zain kat dia, tak reti. So buat muka pending jela..Loading..Then gelak sama2.heh.Kalau iya pun nak buat sesuatu yang diingati esok, takda la sampai tak kena hujung pangkal, nak kahwin. Ingat macam main masak2 apa?heh.Biasa la orang belum kahwin, perkara yang dirasakan paling istimewa mesti la kahwin kan?Cuba try tanya soalan yang sama pada orang yang dah kahwin.Kalau bagi jawapan "kahwin" jugak, mau ada yang kena penangan tarik muncung sejengkal isteri plus bonus tidur luar seminggu.(kalau kena yang type2 berkenaan la..)

Eh,apa cer la pulak kahwin2 nih? Lari trek da..

Nak cerita tentang kenangan manis sebenarnya..Sweet moments~Biasanya yang sweet2 ni sinonim dengan perempuan sebab fitrahnya halus, santun, lembut, bla.bla.bla..dan sebagainya.Tapi  kan, bila ingat-ingat balik, selalunya kalau kita habiskan masa sesama girlfriends, selalu dengan perkara biasa. Shopping, yela,kan shopping tu terapi.Tapi jangan membazir ya.Allah tak suka. Makan sama-sama.. Jarang-jarang buat benda-benda yang impulsive sikit, yang pelik-pelik.

Tapi yang jarang-jarang tu yang mahal^^

Contoh, kek hari jadi jeli pandan yang dibuat sendiri sampai tumpang rumah sewa kawan ngan peti ais koperasi sebab nak celebrate birthday.hu.Terharu abes!

Ada tengah duduk-duduk gap 8 hari waktu final exam nak pergi ziarah sahabat di Perlis.Decide pagi, tengah hari terus siap nak keluar.Naik bas loncat segala.Jauh perjalanan..Padahal satu malam je pun perginya.

Masa sekali buat usrah di Taman Tasik Titiwangsa sambil menikmati keindahan alam pulak, tiba2 ditegur 2 orang pak guard yang penuh bergaya menaiki kuda hitam.Canggih! Entah apa la yang salah nya kami duduk situ..Alhamdulillah tegurannya berhikmah..

Macam-macam ada. Tapi dah lama tak rasa macam tu..



Ukhuwwah tu kan manis.Lagi manis dari gula.Kerana sayang.Sayang kerana Allah.Dan moga Allah kurniakan rasa manisnya iman dengan manisnya ukhuwwah ini.Akan tetap terasa manisnya meski pun tidak bersama^^~

Dipetik dari sepotong hadis yang dibaca dari buku Penjelasan Di Sekitar Risalah Ta’alim,
Diriwayatkan dari Abu Malik Al-Asy’ari sesungguhnya Rasulullah S.A.W bersabda: “Sesungguhnya di kalangan manusia ada yang bukan dari golongan Anbiya’ dan juga bukan golongan para syuhada’. Mereka dicemburui oleh para Anbiya’ dan para syuhada’ kerana ketinggian kedudukan mereka di sisi Allah.”
Para sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, beritahulah kami siapakah mereka itu?” Rasulullah menjawab: “Mereka adalah golongan yang berkasih sayang kerana Allah tanpa ada pertalian persaudaraan antara mereka dan bukan kerana harta benda.
Demi Allah muka mereka adalah ‘cahaya’ dan mereka adalah di atas ‘cahaya’. Mereka tidak takut meskipun manusia lain berasa takut dan tidak bersedih ketika orang lain bersedih.”
Lalu baginda membaca firman Allah yang bermaksud: “Ketahuilah sesungguhnya penolong-penolong Allah itu mereka tidak takut dan tidak juga bersedih hati.” (Yunus:62) (Hadith Riwayat Ahmad)

Hm..nak merancang kenangan manis untuk hari esok lah^^.da~

No comments:

Post a Comment