Sunday, January 23, 2011

:: Buku Kira-Kira ::

Bila ditanya tentang ilmu,orang akan bertanya tentang sumbernya,
Bila ditanya tentang hidup,orang akan bertanya kisah perlanannya,
Bila ditanya tentang urusan agama, orang akan bertanya tentang dalilnya..
Kenapa bila ditanya tentang ilmu,tentang hidup,lalu diberi dalil,ramai yang menggaru kepala?
Apakah diasingkan agama dari keduanya?
Dalam Islam, ad-deen itu menceritakan semuanya, merangkumi segalanya dan tiada terpisah suatu pun daripada nya. Kerana Islam itu bersifat syumul, merangkumi setiap aspek kehidupan. Ceruk mana pun keadaan, moden mana pun pembangunan, Islam ada penyelesaian. Kalau ambil Islam suku2, alang tak kata, tapi Allah berfirman;
Maksudnya:
“Apakah kamu beriman kepada sebahagian Al-Kitab dan kufur dengan sebahagian yang lain? Tiadalah balasan bagi orang berbuat demikian kehinaan dalam kehidupan duniadan pada hari Kiamat mereka akan dikembalikan kepada azab siksa yang amat pedih”.
(Al-Baqarah: 85)
Ni alang baca dari halaqahmuntijah.wordpress.com sebenarnya (sori la tak sempat nak betul-betul rujuk kitab Usul ‘Ishrin), katanya, “Adakah cukup dengan kita hanya mengakui tentang kesyumulan Islam tanpa beramal dengannya?”
Dan dalam ayat yang lain Allah juga berfirman,
“Dan hendaklah kamu memutuskan hukuman di antara mereka dengan hukum yang diturunkan oleh Allah, dan janganlah kamu menurut hawa nafsu mereka. Dan berhati-hatilah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak memalingkan kamu dari sebahagian apa yang diturunkan Allah kepada kamu”.
(Al-Maidah: 49)
Jadi kalau kita berhukum, menyandar suatu perkara solely kepada makhluk, nampak sangat la tak wajar kan. So, yang pertama sekali to take into consideration adalah, bukan apa yang kita suka, apa yang orang suka kita buat, tapi APA YANG ALLAH SUKA untuk kita lakukan.
Kalau kita asingkan jugak, ALLAH hanya pada urusan agama, atau yang lebih jelas bila Islam hanya pada ibadah khusus, that’s what we call ISLAM SEKULAR. Ideologi sekular yang bercucu cicit dari perang saraf golongan Yahudi & Nasrani untuk melemahkan aqidah umat Islam dengan mengasingkan agama dari aspek kehidupan yang lainnya . Agama hanya pada ritual2 tertentu gamaknya.

Kita pulak macam mana? 24 jam dalam sehari, adakah cuma total 1jam 30 min yang digunakan utuk solat fardhu itu sahaja tikanya kita bergelar Muslim? Dan urusan kehidupan yang lain adakah kita hanya berpaksi pada DUNIA semata? Adakah?  Nauzubillahiminzalik.
Sebab kalau cuma tak sampai 10% dari hidup seharian kita untuk Allah, tiket kemana yang kita tempah tu? Ke SYURGA atau NERAKA?
Alahai hidup..Sekarang dah jam 10.36 pm. Dah 22 jam 36 minit berlalu untuk hari ini. Apa isinya siang tadi? Apakah redha, atau murka Allah yang menyusul tiba??

Alang berpantun edisi malam;
Tinggi-tinggi buai melambung,
Tinggi lagi cita si anak,
Tinggi-tinggi dunia disanjung,
Tinggi lagi dosa mencanak.
Kira-kira berapa amal hari ni?
Kira-kira lebihkah dari dosa hari ni?
Kira-kira berapa baki buku kira-kira malan kita hari ni?
~Kira anak kambing melompat pagar sebelum tidur ..(kira zikir lagi bagus kan?)
 Sebab hari ni dalam hati ada taman, so kena muhasabah lebih sikit ye ^^ ..

No comments:

Post a Comment